Zonnepanelen

Hieronder staan de veelgestelde vragen over zonnepanelen. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Als ik zonnepanelen op mijn woning krijg, wat zijn dan de kosten?

Algemeen

U betaalt € 1,- per paneel aan huurverhoging per maand. Krijgt u bijvoorbeeld 8 zonnepanelen op uw woning, dan betaalt u € 16,- per maand extra aan huur.

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning. Hoe kom ik hiervoor in aanmerking?

Algemeen

U ontvangt vanzelf een aanbod van ons als uw straat zonnepanelen krijgt. Heeft u geen brief ontvangen? Dan komt uw woning voorlopig niet voor zonnepanelen in aanmerking. Toch energie besparen? Neem dan eens een kijkje op www.Zosimpelalswat.nl voor tips.

Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Uw energierekening zal lager worden. Dit komt doordat de zonnepanelen stroom opwekken. Deze stroom wordt teruggeleverd aan het net en verrekend met wat u zelf aan energie verbruikt.

Krijg ik een vergoeding als de zonnepanelen niet werken?

Algemeen

Nee, u krijgt hiervoor geen vergoeding. Controleer minstens 1 keer per maand of de zonnepanelen nog werken. Dit doet u door te kijken of er een lampje brandt op de omvormer. Brandt deze groen of blauw? Dan hoeft u niets te doen. Brandt er geen lampje of een rood lampje? Neem dan contact op met onze afdeling Reparatieverzoeken via telefoonnummer (0598) 45 14 82, keuze 1.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

Algemeen

Dit kunt u zien op het maandelijkse rapport dat u via de e-mail van uw energieleverancier krijgt. Krijgt u geen maandelijks rapport? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

De vorige huurder heeft het aanbod voor zonnepanelen geweigerd. Kan ik nog gebruik maken van dat aanbod?

Algemeen

Als uw woning een van de weinige of de enige woning in het complex is, die geen zonnepanelen heeft, kunt u alsnog zonnepanelen aanvragen. U kunt hiervoor gebruik maken van ons contactformulier. Per zonnepaneel betaalt u € 1,00 huurverhoging. Als u zonnepanelen aangeboden hebt gekregen en geweigerd, kunt u niet op een later moment zonnepanelen aanvragen.

Wat is salderen?

Algemeen

Als de zonnepanelen meer stroom opleveren dan u verbruikt, bijvoorbeeld tijdens een zonnige dag, wordt die extra stroom teruggeleverd aan het net. Uw energieleverancier verrekent op jaarbasis de teruggeleverde energie met uw verbruik. Hierdoor wordt uw energierekening lager. Dit proces heet salderen. Wanneer u in een jaar meer opwekt dan u verbruikt, ontvangt u hiervoor een terugleververgoeding.

Na 2025 wordt het salderen tot 2031 afgebouwd. Dat wil zeggen dat het voordeel dat u krijgt – in ruil voor het terugleveren aan het net – elk jaar iets minder wordt. In 2031 ontvangt u alleen een vergoeding van de energieleverancier voor de teruggeleverde zonnestroom.

Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

Algemeen

U hoeft niet thuis te zijn als de zonnepanelen op het dak worden geplaatst. Voor het aansluiten van de zonnepanelen op de meterkast moet u wel thuis zijn. De installateur maakt hiervoor met u een afspraak. De werkzaamheden duren ongeveer 2 รก 3 uur.

Ik heb zonnepanelen, maakt Groninger Huis deze schoon?

Algemeen

Nee, de zonnepanelen worden niet schoongemaakt. Regenwater is voldoende om deze schoon te houden.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Algemeen

Nee dit hoeft u niet te doen. De zonnepanelen worden door de installateur aangemeld bij de netbeheerder. De netbeheerder geeft de gegevens weer door aan uw energieleverancier.

Krijgt u toch een brief van Enexis dat u de zonnepanelen moet aanmelden? Dan mag u deze bij het oud papier doen.

Maakt de omvormer van de zonnepanelen geluid?

Algemeen

Overdag hoor je de omvormer bijna niet. 's Nachts is de omvormer niet actief, omdat het apparaat alleen werkt als de zonnepanelen energie opwekken.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen?

Algemeen

Hier staan we zeker positief tegenover. U kunt toestemming aan ons vragen. Heeft u een offerte van een erkende installateur? Dan mag u deze meteen meesturen. Onze opzichter komt dan bij u langs om de situatie te beoordelen. Hij kijkt dan bijvoorbeeld of het technisch mogelijk is. Krijgt u toestemming? Dan ontvangt u een brief met daarin afspraken over wat er met de zonnepanelen gaat gebeuren bij een eventuele huuropzegging.

Ik heb een brief gekregen van Enexis dat mijn zonnepanelen nog niet zijn aangemeld. Wat moet ik doen?

Algemeen

Deze brief kunt u bij het oud papier doen. De zonnepanelen worden door de installateur aangemeld bij de netbeheerder. De netbeheerder geeft de gegevens weer door aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat deze gegevens elkaar net kruisen. Daarom krijgt u dan een brief van Enexis.

Aan welke kant van het dak worden de zonnepanelen geplaatst?

Algemeen

Dat bepaalt de installateur. Hij maakt hiervoor een legplan. Hij bekijkt aan welke kant van het dak de zonnepanelen het meest opleveren.

Is de kans op brand of blikseminslag groter doordat ik zonnepanelen heb?

Algemeen

Zonnepanelen trekken geen bliksem aan. De omvormer is een elektrisch apparaat en kan in principe net als andere elektrische apparaten in brand vliegen. Al is de kans zeer klein. Elke installatie in Nederland met een werkschakelaar moet spanningsvrij gemaakt worden. Alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van brandveiligheid. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

U kunt daarvoor bellen met onze afdeling Reparatieverzoeken via telefoonnummer (0598) 45 14 82, keuze 1.

Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Dat ligt aan de situatie in uw woning. Het kan zijn dat de meterkast niet geschikt is om de zonnepanelen erop aan te sluiten. Dan wordt de meterkast vervangen door een nieuwe meterkast.

De App van de zonnepanelen werkt niet. Wat moet ik doen?

Algemeen

Hiervoor neemt u zelf contact op met de leverancier van de app.