Jaarlijkse huurverhoging

Hieronder staan de veelgestelde vragen over de jaarlijkse huurverhoging. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling veranderen?

Algemeen

Dat ligt eraan hoe u ons betaalt. 

U kunt via onderstaande stappenplan zien of u zelf de hoogte van uw huurbetaling moet veranderen.

Wat is de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

De hoogte van de jaarlijkse huurverhoging is elk jaar anders. De huurverhoging wordt aan het begin van ieder jaar vastgesteld. Voor 1 mei van het jaar worden alle huurders per brief geïnformeerd over de jaarlijkse huurverhoging. 

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huurverhoging. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Daarom is het handig als u eerst uitzoekt of u met succes bezwaar kunt maken tegen de huurverhoging. Klik hier om naar de website te gaan waar u meer informatie kunt vinden over wanneer u bezwaar kunt maken. U vindt hier ook het formulier dat u nodig heeft om uw bezwaar te maken.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag veranderen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Groninger Huis geeft de jaarlijkse huurverhoging van 1 juli door aan de Belastingdienst. Zodra de belastingdienst dit verwerkt heeft, ziet u de nieuwe huur in Mijn toeslagen. De Belastingdienst past uw toeslag zo snel mogelijk aan. Vorige jaren deden zij dat pas na afloop van het jaar bij de definitieve berekening.

U kunt ook zelf uw nieuwe huurprijs doorgeven aan de belastingdienst. Ga hiervoor ook naar Mijn toeslagen. Belt u liever eerst even met de Belastingdienst? Het telefoonnummer is (0800) 05 43.

Mijn huur is door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens gestegen. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Is uw huur hoger geworden dan past bij uw huishoudsamenstelling? Dan houdt u uw recht op huurtoeslag. Dat noemen ze bij de Belastingdienst 'verworven recht'. U moet dan nog wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag. Voor het deel dat boven de maximale huurgrens komt, krijgt u geen huurtoeslag.

Klik hier om naar de website van de Belastingdienst te gaan waar u meer informatie vindt hierover. Belt u liever met de Belastingdienst? Het telefoonnummer is (0800) 05 43.

Hoe wordt de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging bepaald?

Algemeen

De hoogte van de jaarlijkse huurverhoging wordt bepaald door de overheid. Die bepaalt wat de maximale huurverhoging mag zijn. Een woningcorporatie mag nooit een hogere huurverhoging doorvoeren. Wel lager. Groninger Huis heeft de laatste jaren alleen inflatievolgend de huur verhoogd. Het inflatiepercentage wordt ook door de overheid vastgesteld. 

Vanaf wanneer betaal ik de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

De huur wordt elk jaar verhoogd per 1 juli. Vanaf deze datum moet u de nieuwe huur gaan betalen. U heeft voor 1 mei van ons een brief ontvangen waarin staat welk huurbedrag u vanaf 1 juli betaalt.

Worden de servicekosten ook aangepast bij de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Ja, maar u ontvangt hier een aparte brief over. Als u naast uw huur ook servicekosten betaalt, passen we deze ook aan. U betaalt servicekosten elke maand vooruit. We proberen dit maandbedrag zo goed mogelijk af te stemmen op de werkelijke kosten. 1 keer per jaar wordt het bedrag dat u heeft betaald verrekend met de werkelijke kosten. Het kan zijn dat het maandbedrag te hoog of te laag is geweest. Dan passen we het maandbedrag aan.