Jaarlijkse huurverhoging

Hieronder staan de veelgestelde vragen over de jaarlijkse huurverhoging. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Wat is de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging?

Dit is elk jaar anders. Meestal is het inflatievolgend.

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huurverhoging. Kan ik bezwaar maken?

U kunt alleen bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging als u aan een aantal voorwaarden voldoet. Klik hier om naar de website te gaan waar u meer informatie kunt vinden over wanneer u bezwaar kunt maken. Op deze site staat ook het formulier 'bezwaarschrift huurverhoging zelfstandige woonruimte'. 

Mijn huur is door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens gestegen. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Het beleid van Groninger Huis is dat uw huur nooit hoger mag zijn dan € 752,33. Als uw huur door de huurverhoging wel hoger is geworden, dan kunt u bezwaar aantekenen tegen de huurverhoging. Klik hier om naar de website te gaan waar u het formulier kunt downloaden. Hier vindt u ook meer informatie over wanneer u bezwaar kunt maken.

Is uw huur hoger geworden dan past bij uw huishoudsamenstelling? Dan houdt u uw recht op huurtoeslag. Dat noemen ze bij de Belastingdienst 'verworven recht'. U moet dan nog wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag. Voor het deel dat boven de maximale huurgrens komt, krijgt u geen huurtoeslag.

Neem contact op met de Belastingdienst als u vragen hebt. Het telefoonnummer van de Belastingdienst is 0800-0543

Worden de servicekosten ook aangepast bij de jaarlijkse huurverhoging?

Ja. Als u naast uw huur servicekosten betaalt, passen we deze ook aan. Servicekosten betaalt u iedere maand vooruit. We proberen dit maandbedrag zo goed mogelijk af te stemmen op de werkelijke kosten. Eén keer per jaar wordt het bedrag dat u heeft betaald verrekend met de werkelijke kosten. Het kan zijn dat het maandbedrag te hoog of te laag is geweest. Dan passen we het maandbedrag aan. In de bijlage bij de brief over de huuraanpassing ziet u hoeveel servicekosten u gaat betalen en waarvoor.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling veranderen?

Betaalt u via automatische incasso of AcceptEmail? Dan hoeft u het bedrag niet te veranderen. Betaalt u via een periodieke overboeking bij de bank? Dan moet u het bedrag wel veranderen.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag veranderen bij de Belastingdienst?

Nee, dat hoeft niet. Als u nu huurtoeslag ontvangt, verwerkt de Belastingdienst de nieuwe huurprijs in de definitieve berekening huurtoeslag. Maar u mag het natuurlijk altijd zelf doorgeven. Het telefoonnummer van de Belastingdienst is 0800-0543.

De gegevens waar jullie de jaarlijkse huurverhoging op hebben gebaseerd kloppen niet. Wat kan ik doen?

Groninger Huis verhoogt de huur niet op basis van uw inkomen. Bent u het toch niet eens met de huurverhoging? U kunt bezwaar maken. Vul het formulier 'bezwaarschrift huurverhoging zelfstandige woonruimte' in. Klik hier om naar de website te gaan waar u het formulier kunt downloaden.

Vanaf wanneer betaal ik de jaarlijkse huurverhoging?

De huur wordt elk jaar verhoogd per 1 juli. Vanaf deze datum moet u de nieuwe huur gaan betalen. U heeft van ons een brief ontvangen waar in staat welk huurbedrag u vanaf 1 juli betaalt.

Wanneer ontvang ik bericht over de jaarlijkse huurverhoging?

Voor 1 mei ontvangt u bericht van ons over de jaarlijkse huurverhoging.

Hoe wordt de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging bepaald?

De hoogte van de jaarlijkse huurverhoging wordt bepaald door de overheid. De regering bepaalt wat de maximale huurverhoging mag zijn. Een woningcorporatie mag nooit een hogere huurverhoging doorvoeren. Wel lager. Groninger Huis heeft de laatste jaren alleen inflatievolgend de huur verhoogd. Het inflatiepercentage wordt ook door de overheid vastgesteld.

Wanneer wordt de jaarlijkse huurverhoging doorgevoerd?

De huur wordt elk jaar verhoogd per 1 juli.