Bewonerscommissie

Hieronder staan de veelgestelde vragen over bewonerscommissies. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Bewonerscommissie

Voor welke zaken kan ik als huurder bij de bewonerscommissie terecht?

Algemeen

De belangrijkste taak van een bewonerscommissie is om namens de bewoners van een complex in gesprek te gaan met de corporatie over:

  • Het onderhoud;
  • De energiezuinigheid;
  • De leefbaarheid;
  • De huurprijzen van het complex.

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie met bewoners?

Algemeen

Dat verschilt per bewonerscommissie. Neem contact op met uw eigen bewonerscommissie voor meer informatie.

Wat is een bewonerscommissie?

Algemeen

Een bewonerscommissie is een groep huurders van een wooncomplex, een straat, flat of buurt waarmee wij overleggen. Zij vertegenwoordigen en komen op voor de algemene belangen van alle huurders in een wooncomplex, een straat, flat of buurt.

Kan ik zelf een bewonerscommissie starten?

Algemeen

Ja. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op via het contactformulier. Of lees verder over dit onderwerp op de site van de Woonbond.

Wat doet een bewonerscommissie?

Algemeen

De bewonerscommissie denkt actief mee over onderwerpen die gaan over uw woongebouw of de directe omgeving. Voorbeelden hiervan zijn onderhoud, leefbaarheid, schoonmaak en tuinonderhoud.

Daarnaast kan een bewonerscommissie activiteiten organiseren, bijvoorbeeld rondom een burendag of een buurtfeest.

Kan ik me aanmelden als lid van een bewonerscommissie?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met de bewonerscommissie.

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie met jullie?

Algemeen

Groninger Huis overlegt minstens 1 keer per jaar met de bewonerscommissie.

Waar moet een bewonerscommissie aan voldoen?

Algemeen

De rechten en plichten van huurdersorganisaties en bewonerscommissies zijn vastgelegd in de Wet op het overleg Huurders Verhuurders (ook wel de Overlegwet).