Overlast

U ervaart overlast. Wij vinden dat vervelend voor u. Hieronder staan de veelgestelde vragen over overlast. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel uw vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Overlast

Ik ervaar geluidsoverlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Overlast is erg vervelend. Probeer altijd eerst om zelf een oplossing te vinden voor de overlast. Soms weten de buren namelijk niet dat ze overlast veroorzaken. Ga in gesprek en probeer duidelijk uit te leggen waarom u overlast heeft. Levert dit gesprek niets op en blijft de overlast doorgaan? Dan kunt u de overlast bij ons melden. Overlast moet schriftelijk bij ons gemeld worden, anders kunnen wij het niet in behandeling nemen. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar info@groningerhuis.nl. Als u huurder van ons bent is het ook mogelijk om overlast te melden via Mijn Groninger Huis account.

Wat doen jullie nadat ik overlast heb gemeld?

Nadat u de overlast gemeld heeft nemen wij contact met u op om uw overlast te bespreken.

Er ligt veel afval of grofvuil in de buurt van mijn woning of woongebouw. Waar kan ik dat melden?

Neem hiervoor contact op met de afdeling Klant en Markt via 0598-451482 keuze 2. Of stuur een e-mail naar info@groningerhuis.nl.

Mag ik overlast anoniem melden?

Nee, dat is niet mogelijk. Anonieme klachten nemen wij niet in behandeling. 

Ik heb de geluidsoverlast met mijn buren besproken maar de situatie is niet verbeterd. Kunnen jullie helpen?

Wij kunnen in gesprek gaan met uw buren. Het doel zal altijd zijn om samen met u en uw buren in gesprek te gaan.

Ik maak me zorgen om één van mijn buurtbewoners. Kan ik dit bij jullie melden?

U kunt dit bij ons melden. Wij zorgen dan dat de melding naar het Sociaal Team of OGGZ gaat. U kunt ook zelf een melding doen bij het Sociaal Team of OGGZ in uw gemeente. Voor contactgegevens kunt u de website van uw gemeente raadplegen.

Ik denk dat er in onze buurt een hennepkwekerij in een woning zit. Wat kan ik doen?

Neem eerst contact op met de politie via het landelijk servicenummer 0900-8844. Ga niet zelf op onderzoek uit. Ter kennisgeving kunt u uw vermoeden doorgeven aan onze klantadviseurs. Dat kan via telefoonnummer 0598-451482 keuze 2. De klantadviseur zal niet actief iets doen met uw vermoeden.

Ik woon in een koopwoning en ik ervaar overlast van een huurder van jullie. Kan ik de overlast bij jullie melden?

Het is uiteraard mogelijk om een melding te doen. Wat we met de melding doen hangt af van de situatie. In veel gevallen is het uw eigen verantwoordelijkheid om problemen aan te pakken en op te lossen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op.

Waar meld ik woonfraude?

Als een huurder de regels van zijn huurovereenkomst niet na komt, noemen we dit woonfraude.
Dit kan zijn onderverhuur, kamerverhuur, overbewoning, woning als bedrijfsruimte, hoofdverblijf elders, hennepteelt, prostitutie en drugs. We gaan woonfraude zoveel mogelijk tegen. Heeft u een melding van woonfraude in uw omgeving, geef het aan ons door via een overlast melding.

Ik woon in een huurwoning van jullie en ik ervaar overlast van mijn buren in een koopwoning. Kan ik de overlast bij jullie melden?

Helaas kunnen wij een eigenaar van een koopwoning niet aanspreken op overlast. Wij adviseren u deze overlast te melden bij de politie en/of gemeente.

Wat gebeurt er als jullie drugshandel ontdekken in een woning?

Er mag vanuit onze woningen niet in drugs gehandeld worden. Gebeurt dit wel dan ontbinden wij de huurovereenkomst. Daarvoor moet de rechter wel een uitspraak doen.

Er zit graffiti op de muren van mijn woning of woongebouw. Waar kan ik dat melden?

Neem hiervoor contact op met de afdeling Klant en Markt via 0598-451482 keuze 2. Of stuur een e-mail naar info@groningerhuis.nl.